سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محمد نبی رودکی - نامزد نهمین دوره مجلس شورای اسلامی
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 30520
کل یادداشتها ها : 25
خبر مایه


محمدنبی رودکی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مجلس هفتم در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد اصولگرایان گستاخی اماراتی ها را در ادامه تلاش های نافرجام بعضی دولت های عربی سرسپرده برای تحت الشعاع قرار دادن بیداری اسلامی دانست.
جناب آقای رودکی همانطوریکه مستحضرید یکی از موضوعات روزهای اخیر که بازتاب قابل توجه و بحث برانگیزی به دنبال داشته است موضوع اعتراض بی دلیل و شدید اللحن وزارت امور خارجه امارات به سفر رئیس جمهور کشورمان به جزیره ابوموسی و فراخواندن سفیر خود ازتهران بوده است. ارزیابی جنابعالی از این رفتار شیخ نشین امارات چیست؟

متاسفانه در چند سال اخیر و به فراخور شرایط منطقه ای و بین المللی شاهد طرح ادعاها و اظهارات واهی از سوی برخی مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم. علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از منادیان وحدت و همکاری های منطقه ای با همسایگان خود بوده است برخی از کشورهای منطقه  به دلایلی که کاملا برای ما روشن است مبادرت به طرح موضوعاتی می کنند که فرجام آن از هم اکنون قابل پیش بینی است.

ما در سالهای اخیر به کرات شاهد طرح این موضوعات که با اهداف خاصی مطرح شده اند بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران همواره از کنار این موضع گیریها به مثابه برادر بزرگتر گذشته است اما این رفتار کریمانه و بزرگوارانه جمهوری اسلامی ایران نباید باعث رویکرد توهم آمیز آن کشورها شود. طرح ادعای واهی مالکیت جزایر ایرانی موضوعی نخ نما شده است که هر از گاهی از سوی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح می شود. جزایر سه گانه بخشی لاینفک از خاک جمهوری اسلامی ایران می باشد.

مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس با تمامی استکبار جهانی نشان داده اند که حاضر به از دست دادن یک وجب از خاک جمهوری اسلامی ایران نخواهند بود. برای مردم ما جزایر سه گانه با جای جای خاک پهناورمان تفاوتی نخواهد داشت. رفتار زننده امارات در فراخوان سفیر خود با طرح موضوع سفر عالیترین مقام اجرایی کشورمان به جزیره ابوموسی نشان از نا آشنایی حاکمان این شیخ نشین با ابتدایی ترین مقدمات اصول روابط بین الملل دارد. علاوه بر آن نشان می دهد که مقامات امارات در تشخیص شرایط خود و جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی ایران دچار خطا و اشتباه شده اند.

جناب آقای رودکی، علی رغم واکنش مردم ما در سال گذشته نسبت به ادعاهای مشابه مطرح شده و تجربه ناخوشایند بیگانگان از تلاش برای تغییر نام خلیج همیشه فارس، به نظر حضرتعالی در این مقطع دلایل اتخاذ مجدد این رویکرد چیست؟

مقامات امارات ناتوان ازدرک تحولات منطقه ای وبین المللی ناخواسته در زمین دشمنان قسم خورده مسلمین بازی میکنند. علاوه براین شدت وسر عت امواج ناشی از بیداری اسلامی در سراسر منطقه آنها را به وحشت انداخته ودرنهایت دچار خطا در تحلیل وتوهم درتشخیص نموده است.

طرح موضوعاتی که تنها می توانند برای مدت کوتاهی اخبار بنگاه های درجه دوم خبری را تامین نمایند نمی تواند ابزار بازدارنده مناسبی برای تحت الشعاع قرار دادن حرکت روبه جلو مردم مسلمان منطقه باشد . علاوه براین موارد  میزان اقتدا رو صلابت ج.ا.ایران درابعاد منطقه ای وبین المللی به گونه ای است که به اذعان همه صاحبنظران منصف بین المللی طرح ها ی مهم امنیتی واستراتزیک درمنطقه ونظام بین الملل بدون مشارکت ج.ا.ایران محقق نخواهند شد. بنابراین اقدام امارات بخشی از یک سناریو وبازی طراحی شده در خارج ا زمنطقه می باشد که با اهداف خاصی که به برخی از  آنها اشاره شد صورت گرفته است .

مقامات امارات دچار توهم ناشی از امواج کوبنده بیداری اسلامی شده اند. موج بیداری اسلامی فراتر و گسترده تر از آن است که با طرح مسائل پیش پا افتاده و تکراری امکان ایجاد سد در مقابل آن وجود داشته باشد.

به نظر شما چه رویکردی می بایست در دستورکار دیپلماسی منطقه ای کشورمان باشد؟

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از اصولی است که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب تببین و تاکید شده اند. ایشان همواره بر سه اصل عزت، حکم و مصلحت تاکید نموده اند. انتظار می رود دستگاه سیاست خارجی به عنوان یکی از دستگاههای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران رفتاری متناسب با اصول تعریف شده داشته باشد و تلاش نماید تا ضمن حفظ عزت جمهوری اسلامی ایران فضا برای طرح موضوعاتی اینچنین از سوی برخی کشورها سلب شود. وظیفه نمایندگان منتخب ملت در مجلس شورای اسلامی است که نسبت به چگونگی رفتار و اقدامات متقابل وزارت امور خارجه کشورمان حساسیت های لازم را به خرج دهند. مایلم به عنوان یک شهروند ایرانی و فردی که سابقه حضور در عرصه دفاع مقدس را تجربه نموده است نکته ای را به مقامات امارات گوشزد نمایم.

در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی شاهد بودیم که کشورهای صاحب نام این قاره در دو نوبت ضمن جنجال خبری فراوان واستفاده از تمامی امکانات بین المللی خود اقدام به فراخوان سفرای خود نمودند. در هر دو مورد و در میان ناباوری آنان نسبت به واکنش جمهوری اسلامی ایران، سفرای کشورهای یاد شده در سکوت  کامل خبری در انتظار دریافت مجوز ورود  به خاک کشورمان بودند. آنها با سرافکندگی ودرحالی که کسی درتهارن برایشان فرش قرمزی نگسترانیده بود به ایران بازگشتند. پیشنهاد می کنم مقامات امارات برای پرهیز از تکرار تجربه تلخ دیگران نگاهی به نقشه سیاسی جهان بیندازند. در آنصورت درادای کلمات وعبارات مطروحه خود دقت بیشتر ی خواهند نمود.
 
 منبع:سایت خبری جبهه متحد اصولگرایان
تاریخ درج خبر:دوشنبه 28 فروردین 1391





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ